غواصی و مفاصل

 

 

مفاصل(DCS)

این مشکل معمولاً بصورت احساس حساسیت غیرمعمول نسبت به فشار یا لمس و یا کرختی در مفصل یا در نزدیکی آن است، که خیلی زود تبدیل به درد خفیف می‌شود. مفصل آسیب دیده ممکن است متورم شده و قرمز شود.

درد، طی 12 تا 24 ساعت بعدی افزایش می‌‌یابد و گرما یا فشار نیز آن را بهتر نمی‌کند، و ممکن است شبیه به حالت کوفتگی باشد و اکثراً در ناحیۀ شانه دیده می‌شود. غواصان حرفه‌ای بیشتر از دیگران در معرض این نوع DCS هستند زیرا این عارضه بیشتر بهنگام غواصی طولانی مدت دیده می‌شود. این عارضه در میان کارگرانی که زیرآب کار می‌کند نیز شایع است. در صورتیکه علائم جدی‌تر عصبی دیده شد نیاز به کمک‌های پزشکی می‌باشد.

سیستم اعصاب مرکزی(CNS)

مغز و ستون فقرات هر دو دارای رگ‌های بزرگ خونی بوده و بسیار نسبت به وجود حباب در جریان خون حساس می‌باشند. علائم مشکل رفع فشار CNS گوناگون و متفاوت هستند. برخی از علائم شایع آن عبارتند از: خستگی بیش از حد، احساس بی‌قراری، کرختی و سوزن سوزن شدن، فلج جزئی یا کلی، کاهش عملکرد مثانه، تاری دید، گیجی و حتی مرگ نیز می‌تواند ناشی از CNS DCS باشد. این مشکل متداول‌ترین ناراحتی در میان غواصان ورزشی است که عموماً مربوط به عدم رفع فشار کافی است.

کمک‌های اولیه

به نزدیک‌ترین مرکز رفع فشار رجوع کنید، 100% اکسیژن بایستی هرچه سریعتر بعد از حادثه به مصدوم داده شود و در راه در حفرۀ پرچگالی قرار بگیرد. بکارگیری از اکسیژن خالص باعث رسیدن اکسیژن بیشتر به بافت‌ها شده و خطر را کاهش می‌دهد. در کنار تجویز اکسیژن، مصدوم باید به نوشیدن مایعات به میزان 1 لیتر در ساعت وادار شود. از نوشیدنی‌های ادرارآور مانند قهوه یا نوشیدنی‌های الکلی باید پرهیز شود. آب ساده یا نوشیدنی‌های ایزوتونیک ورزشی بهتر است. حفظ آب بدن به تنظیم حجم خون کمک کرده و خطر ایجاد حباب‌های بیشتر را کاهش می‌دهد.


پیشگیری از حوادث

غواصی باید فعالیتی لذت‌بخش و راحت باشد، به همین دلیل غواصی بایستی توسط غواصان مجرب و در عمق‌هایی تا 20 متر انجام شود.این‌کار خطر مشکل رفع فشار را کاهش می‌دهد. قوانین پیشگیری از مشکل رفع فشار را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد:


پزشکی

مراجعه به پزشک می‌تواند وجود هر نوع مشکل پاتولوژیکی مانند دیابت و صرع را آشکار کند.


قبل از غواصی

از نوشیدنی‌های الکلی و کافئین‌دار(مانند قهوه، نوشابه و غیره) پرهیز کنید. زیرا آب بدن شما را کاهش داده و باعث مشکل دفع ادرار می‌شود، همیشه قبل از غواصی مقدار زیادی نوشابۀ بدون گاز و ساده بنوشید، بخصوص در تابستان. از استرس زیاد و حرکات فیزیکی فراوان بپرهیزید. از مصرف برخی دارو‌ها پرهیز کنید، در صورتی‌که شک دارید از چه دارویی پرهیز کنید با پزشک مشورت نمایید.


در حین غواصی

از جدول مخصوص عمق استفاده کرده و مسافت صحیح فرورفتن و بالا آمدن را حفظ کنید. اگر خسته هستید غواصی را رها کرده به سطح بیایید، زیرا خستگی، جذب نیتروژن را افزایش می‌دهد، از غواصی در مسیرهایی به شکل دندانۀ اره خودداری کنید. هشیار باشید اگر سردتان شد، سرما می‌تواند باعث انقباض رگ‌ها، از دست دادن آب بدن و استرس شود که فعالیت گردش خون را بیشتر می‌کند.


در حین صعود

سرعت صعود خود را به میزان ده متر در دقیقه تنظیم کنید و از هشدارهای صعود که دستگاه‌های غواصی می‌فرستند، پیروی کنید. همیشه توقف در سه متری را به مدت 3 دقیقه رعایت کنید.


بعد از غواصی

از فعالیت‌های سنگین فیزیکی پرهیز کنید، بعد از غواصی با دستگاه، از لولۀ تنفسی استفاده نکنید، فوراً بعد از انجام غواصی، با هواپیما یا وسیله‌ای مشابه پرواز نکنید، دمای نرمال بدن را رعایت کنید.

 
 
 
 
 
 منبع (www.divecenter.ir)
 
/ 0 نظر / 34 بازدید