پرچم های مخابراتی

 

پرچم های بین المللی علامت دریایی یا International Maritime Signal Flags پرچم هایی هستند که به طور بین المللی برای ارسال پیام و علامت از یک کشتی به کشتی دیگر به کار می روند. این پرچم ها نشان دهنده ی یک شماره (عدد) یا یک حرف هستند و به طور قراردادی یک پیام کوتاه را مخابره می کنند. نیروهای ناتو نیز از همین پرچم ها به علاوه ی تعداد کمی پرچم های مخصوص کشتی های جنگی استفاده می کنند که به طور تک یا در ترکیب های کم تعداد با دیگر پرچم ها به کار می روند. استفاده ی ناتو از این پرچم ها به طور کلی متفاوت است و به همین دلیل کشتی های جنگی ناتو پرچم "کد / پاسخ" را در بالای این پرچم ها به کار می برند تا نشان دهند که این پرچم (ها) باید در معنای بین المللی آن خوانده شود.


پرچم سه گوش کد / پاسخ





تصویر پرچم های علامت بین المللی دریانوردی
در این توصویر، پرچم های شماره ای ستون سمت چپ در ناتو به کار می رود و ستون سمت راست پرچم های شماره ای بین المللی است.






نام و معانی پرچم های حروفی :


آلفا (A)


- غواص در آب دارم؛ از من به خوبی فاصله بگیر و با سرعت آهسته حرکت کن
- (با سه پرچم شماره ای) برای نشان دادن سمت و زاویه





براوو (B)


- من در حال بارگیری، تخلیه، یا حمل محموله ی خطرناک هستم
(این پرچم در اصل توسط نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا به طور ویژه برای محموله ی منفجر شونده ی نظامی به کار می رفته است)





چارلی (C)


- بله / مثبت





دلتا (D)


- از من فاصله بگیر؛ من برای حرکت مشکل دارم
- (با دو، چهار یا شش پرچم شماره ای:) برای نشان دادن تاریخ





اِکو (E)


- دارم به سمت راست خود تغییر مسیر می دهم





فاکسترات (F)


- از کار افتاده ام، با من تماس بگیر
- (در ناو هواپیمابر:) هشدار، عملیات پروازی در حال انجام است





گالف (G)


- به یک راهنما نیاز دارم
- (در کشتی ماهیگیری:) در حال بالا کشیدن تور هستم
- (با چهار یا پنج پرچم شماره ای:) برای نشان دادن طول جغرافیایی [دو پرچم شماره ای آخر برای دقیقه و بقیه برای درجه]
(راهنما در این جا یک دریانورد است که کشتی ها را در مکان های خطرناک یا باریکه هایی مثل دهانه ی رودخانه و بندرگاه راهنمایی می کند. در هنگام راهنمایی، راهنما تنها یک راهنما است و ناخدا است که همچنان دارای مسئولیت قانونی است و کنترل کشتی را به دست دارد. راهنمایی یکی از قدیمی ترین و در عین حال کمتر شناخته شده ترین وظایف دریانوردی است که در ایمنی دریانوردی نقش بسیار مهمی دارد. امروزه با توجه به مسائل اقتصادی و زیست محیطی پیرامون کشتی های باربری بزرگ، کار راهنماها کاری بسیار ضروری است. / منبع: سایت ویکیپیدیا)





هُتل (H)


- من یک راهنما دارم





ایندیا (I)


- دارم به سمت چپ خود تغییر مسیر می دهم





جولیت (J)


- دچار آتش سوزی شده ام و محموله ی خطرناک دارم؛ به خوبی از من فاصله بگیر





کیلو (K)


- میل دارم با شما تماس بگیرم
- (با پرچم شماره ای برای تعیین نوع تماس:) همراه پرچم 1: تماس با علائم مورسی پرچم دستی یا دست // همراه پرچم 2: تماس با بلند گو // همراه پرچم 3: تماس با علائم مورس چراغ // همراه پرچم 4: تماس با علائم صوتی





لیما (L)


- (در بندرگاه:) این کشتی در قرنطینه است
- (در دریا:) باید فوراً شناورت را متوقف کنی
- (با چهار پرچم شماره ای:) برای نشان دادن عرض جغرافیایی [دو پرچم شماره ای اول برای درجه و مابقی برای دقیقه]





مایک (M)


- شناور من متوقف است و به هیچ سویی حرکت نمی کند
(این نشانه نه به طور بین المللی، بلکه به طور معمول به معنی [پزشک در کشتی دارم] نیز به کار می رود)





نُومبر (N)


- نه / منفی





اُسکار (N)


- آدم به دریا (برای زمانی است که شخصی به آب می افتد یا در آب دیده می شود و کشتی در حال نجات اوست)
(همچنین از این پرچم برای علامت دادن و مخابره ی پرچمی نیز استفاده می شود)





پاپا (P)


(نام دیگر این پرچم "بلو پیتر" است)
- (در بندر گاه:) همه ی افراد سوار شوند، کشتی رهسپار دریا می شود
- (در دریا به وسیله ی کشتی ماهیگیری:) تور من به یک مانع گیر کرده است





کوبک (Q)


- شناور من (از لحاظ بهداشتی) در سلامت است و تقاضای رفع قرنطینه دارم





رومئو (R)


- کشتی من خارج از مسیر است
- (با یک یا چند پرچم شماره ای:) برای نشان دادن فاصله بر حسب مایل دریایی





سییِرا (S)


- پیشران هایم دارند به سمت عقب حرکت می کنند
- (با یک یا چند پرچم شماره ای:) برای نشان دادن سرعت بر حسب گره (دریایی)





تانگو (T)


- از من فاصله بگیر؛ من درگیر عملیات ماهیگیری کیسه ای جفتی هستم (زمانی که دو کشتی ماهیگیری دو سر یک تور کیسه ای را در دریا می کشند)
- (با چهار پرچم شماره ای:) برای نشان دادن ساعت محلی [دو پرچم شماره ای اول برای ساعت و دو تای دیگر برای دقیقه]





یونیفورم (U)


- شما در معرض خطر هستید (یا دارید به سمت خطر می روید)





ویکتور (V)


- درخواست کمک دارم (به معنی شرایط اضطراری نیست)
- (با یک یا چند پرچم شماره ای:) برای نشان دادن سرعت بر حسب کیلومتر بر ساعت





ویسکی (W)


- درخواست کمک پزشکی دارم





ایکس ری (X)


- انجام این کار را متوقف کن و به علامت من توجه کن





یانکی (Y)


- دارم لنگرم را بالا می کشم





زولو (Z)


- درخواست یدک کش دارم
- (در دریا به وسیله ی کشتی ماهیگیری:) در حال رها کردن تور در آب هستم
- (با یک یا چند پرچم شماره ای:) برای نشان دادن زمان بر حسب ساعت هماهنگ جهانی یا همان UTD [دو پرچم شماره ای اول برای ساعت و دو تای دیگر برای دقیقه]





نُومبر + چارلی
- من در وضعیت اضطراری قرار دارم
منبع:‌سایتamerifar.mihanblog.com
/ 1 نظر / 95 بازدید
احسان ملک شاهکویی

سلام خسته نباشید وب سایت عالی و پرباری دارید از دیدن این سایت خوشحال شدم با تشکر امدادگر جمعیت هلال احمر گلستان: احسان ملک شاهکویی