رضا حاجیلری
Contact me
My Profile
Blog Author(s) رضا حاجیلری
Previous Months Home Archive فروردین ٩٤ بهمن ٩٢ فروردین ٩٢ آبان ٩۱ شهریور ٩۱ آذر ٩٠ آبان ٩٠ تیر ٩٠ اردیبهشت ٩٠ فروردین ٩٠ اسفند ۸٩ بهمن ۸٩ دی ۸٩ آبان ۸٩ مهر ۸٩ شهریور ۸٩ تیر ۸٩ خرداد ۸٩ اسفند ۸۸ بهمن ۸۸ تیر ۸۸ خرداد ۸۸ بهمن ۸٧ More ...
      امداد و نجات در سیلاب و غواصی استان گلستان (ارائه اطلاعات در خصوص عمليات هاي جستجو‏ و امداد و نجات در سیلاب و غواصی و ...)
لباس غواصی که انسان را به ماهی تبدیل می کند by: رضا حاجیلری

جراحی بازنشسته طرح لباس غواصی را ارائه کرده است که می تواند با ایجاد توانایی تنفس در مایع، انسان را به ماهی تبدیل کرده و فرصت غواصی کردن در عمیقترین اقیانوسها را به وجود آورد.


Read More ...
  Comments ()
پرچم های مخابراتی by: رضا حاجیلری

 


پرچم های بین المللی علامت دریایی یا International Maritime Signal Flags پرچم هایی هستند که به طور بین المللی برای ارسال پیام و علامت از یک کشتی به کشتی دیگر به کار می روند. این پرچم ها نشان دهنده ی یک شماره (عدد) یا یک حرف هستند و به طور قراردادی یک پیام کوتاه را مخابره می کنند. نیروهای ناتو نیز از همین پرچم ها به علاوه ی تعداد کمی پرچم های مخصوص کشتی های جنگی استفاده می کنند که به طور تک یا در ترکیب های کم تعداد با دیگر پرچم ها به کار می روند. استفاده ی ناتو از این پرچم ها به طور کلی متفاوت است و به همین دلیل کشتی های جنگی ناتو پرچم "کد / پاسخ" را در بالای این پرچم ها به کار می برند تا نشان دهند که این پرچم (ها) باید در معنای بین المللی آن خوانده شود.


پرچم سه گوش کد / پاسخ





تصویر پرچم های علامت بین المللی دریانوردی
در این توصویر، پرچم های شماره ای ستون سمت چپ در ناتو به کار می رود و ستون سمت راست پرچم های شماره ای بین المللی است.






نام و معانی پرچم های حروفی :


آلفا (A)


- غواص در آب دارم؛ از من به خوبی فاصله بگیر و با سرعت آهسته حرکت کن
- (با سه پرچم شماره ای) برای نشان دادن سمت و زاویه





براوو (B)


- من در حال بارگیری، تخلیه، یا حمل محموله ی خطرناک هستم
(این پرچم در اصل توسط نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا به طور ویژه برای محموله ی منفجر شونده ی نظامی به کار می رفته است)





چارلی (C)


- بله / مثبت





دلتا (D)


- از من فاصله بگیر؛ من برای حرکت مشکل دارم
- (با دو، چهار یا شش پرچم شماره ای:) برای نشان دادن تاریخ





اِکو (E)


- دارم به سمت راست خود تغییر مسیر می دهم





فاکسترات (F)


- از کار افتاده ام، با من تماس بگیر
- (در ناو هواپیمابر:) هشدار، عملیات پروازی در حال انجام است





گالف (G)


- به یک راهنما نیاز دارم
- (در کشتی ماهیگیری:) در حال بالا کشیدن تور هستم
- (با چهار یا پنج پرچم شماره ای:) برای نشان دادن طول جغرافیایی [دو پرچم شماره ای آخر برای دقیقه و بقیه برای درجه]
(راهنما در این جا یک دریانورد است که کشتی ها را در مکان های خطرناک یا باریکه هایی مثل دهانه ی رودخانه و بندرگاه راهنمایی می کند. در هنگام راهنمایی، راهنما تنها یک راهنما است و ناخدا است که همچنان دارای مسئولیت قانونی است و کنترل کشتی را به دست دارد. راهنمایی یکی از قدیمی ترین و در عین حال کمتر شناخته شده ترین وظایف دریانوردی است که در ایمنی دریانوردی نقش بسیار مهمی دارد. امروزه با توجه به مسائل اقتصادی و زیست محیطی پیرامون کشتی های باربری بزرگ، کار راهنماها کاری بسیار ضروری است. / منبع: سایت ویکیپیدیا)





هُتل (H)


- من یک راهنما دارم





ایندیا (I)


- دارم به سمت چپ خود تغییر مسیر می دهم





جولیت (J)


- دچار آتش سوزی شده ام و محموله ی خطرناک دارم؛ به خوبی از من فاصله بگیر





کیلو (K)


- میل دارم با شما تماس بگیرم
- (با پرچم شماره ای برای تعیین نوع تماس:) همراه پرچم 1: تماس با علائم مورسی پرچم دستی یا دست // همراه پرچم 2: تماس با بلند گو // همراه پرچم 3: تماس با علائم مورس چراغ // همراه پرچم 4: تماس با علائم صوتی





لیما (L)


- (در بندرگاه:) این کشتی در قرنطینه است
- (در دریا:) باید فوراً شناورت را متوقف کنی
- (با چهار پرچم شماره ای:) برای نشان دادن عرض جغرافیایی [دو پرچم شماره ای اول برای درجه و مابقی برای دقیقه]





مایک (M)


- شناور من متوقف است و به هیچ سویی حرکت نمی کند
(این نشانه نه به طور بین المللی، بلکه به طور معمول به معنی [پزشک در کشتی دارم] نیز به کار می رود)





نُومبر (N)


- نه / منفی





اُسکار (N)


- آدم به دریا (برای زمانی است که شخصی به آب می افتد یا در آب دیده می شود و کشتی در حال نجات اوست)
(همچنین از این پرچم برای علامت دادن و مخابره ی پرچمی نیز استفاده می شود)





پاپا (P)


(نام دیگر این پرچم "بلو پیتر" است)
- (در بندر گاه:) همه ی افراد سوار شوند، کشتی رهسپار دریا می شود
- (در دریا به وسیله ی کشتی ماهیگیری:) تور من به یک مانع گیر کرده است





کوبک (Q)


- شناور من (از لحاظ بهداشتی) در سلامت است و تقاضای رفع قرنطینه دارم





رومئو (R)


- کشتی من خارج از مسیر است
- (با یک یا چند پرچم شماره ای:) برای نشان دادن فاصله بر حسب مایل دریایی





سییِرا (S)


- پیشران هایم دارند به سمت عقب حرکت می کنند
- (با یک یا چند پرچم شماره ای:) برای نشان دادن سرعت بر حسب گره (دریایی)





تانگو (T)


- از من فاصله بگیر؛ من درگیر عملیات ماهیگیری کیسه ای جفتی هستم (زمانی که دو کشتی ماهیگیری دو سر یک تور کیسه ای را در دریا می کشند)
- (با چهار پرچم شماره ای:) برای نشان دادن ساعت محلی [دو پرچم شماره ای اول برای ساعت و دو تای دیگر برای دقیقه]





یونیفورم (U)


- شما در معرض خطر هستید (یا دارید به سمت خطر می روید)





ویکتور (V)


- درخواست کمک دارم (به معنی شرایط اضطراری نیست)
- (با یک یا چند پرچم شماره ای:) برای نشان دادن سرعت بر حسب کیلومتر بر ساعت





ویسکی (W)


- درخواست کمک پزشکی دارم





ایکس ری (X)


- انجام این کار را متوقف کن و به علامت من توجه کن





یانکی (Y)


- دارم لنگرم را بالا می کشم





زولو (Z)


- درخواست یدک کش دارم
- (در دریا به وسیله ی کشتی ماهیگیری:) در حال رها کردن تور در آب هستم
- (با یک یا چند پرچم شماره ای:) برای نشان دادن زمان بر حسب ساعت هماهنگ جهانی یا همان UTD [دو پرچم شماره ای اول برای ساعت و دو تای دیگر برای دقیقه]





نُومبر + چارلی
- من در وضعیت اضطراری قرار دارم
منبع:‌سایتamerifar.mihanblog.com
  Comments ()
بیماری‌ فشار و غواصی Decompression sickness by: رضا حاجیلری
بیماری‌ فشار و غواصی

 Decompression sickness

Kish Scuba Diving

بیماری‌ فشار عبارت‌ است‌ از تشکیل حباب‌های‌ کوچک‌ نیتروژن در خون‌ بر اثر کاهش‌ ناگهانی‌ فشار محیط‌. این بیماری، همواره غواصانی را‌ که‌ بسیار سریع‌تر از آنچه‌ که‌ باید (18 متر در دقیقه) ، از محیط‌ پر فشار دریا به‌ محیط‌ کم فشار طبیعی‌ در سطح دریا می‌روند را تهدید می‌نماید.
در این‌ حالت‌، نیتروژن محلول در خون به دلیل کاهش فشار ناگهانی به شکل حباب‌های‌ نیتروژن درآمده و با انتقال توسط‌ جریان‌ خون‌، خونرسانی‌ به‌ اعضای‌ حیاتی از جمله مغز‌ را مختل‌ می‌نمایند، که این عمل‌ گاهی‌ منجر به‌ آسیب‌ شدید یا مرگ‌ می‌شود.
علائم‌: بلافاصله‌ یا تا 24 ساعت‌ پس‌ از تغییر ناگهانی‌ فشار، علایم‌ زیر ممکن‌ است‌ ظاهر شوند:
دردهای مفصلی‌ خفیف‌ تا شدید، به‌ خصوص‌ در شانه‌ها، آرنج‌ها، و مفاصل‌ ران‌ و زانو. درد قفسه‌ سینه‌؛ تنگی‌ نفس‌؛ احساس‌ سوزش‌ در جناغ‌ سینه‌، حالت‌ خفگی‌ مشکلات‌ شدید تنفسی‌ از قبیل سرفه، ضعف‌، از دست‌ دادن‌ حس‌ طبیعی‌، فلج‌، از دست‌ دادن‌ هوشیاری‌، و ندرتاً اغماء، ناتوانی‌ در صحبت‌ کردن‌، نابینایی‌، یا ناشنوایی‌ درد شکمی و‌ اختلالات اداراری‌.
 علل: ‌مهمترین علت ابتلا به این بیماری جذب و تشکیل بیش از حد‌ حباب‌های‌ نیتروژن‌ در خون‌ است. نیتروژن‌ که یکی‌ از اجزای‌ طبیعی‌ خون‌ و‌ در حالت‌ عادی‌ در خون‌ حل‌ شده‌ است، در صورت کاهش سریع‌ فشار اطراف‌ بدن مثلاً به‌ هنگام‌ روی‌ آب‌ آمدن‌ سریع‌ پس‌ از غواصی‌، به‌ حباب‌هایی‌ تبدیل‌ می‌شود که‌ رگ‌های‌ خونی‌ را مسدود و باعث‌ توقف‌ رسیدن‌ مواد غذایی‌ و اکسیژن‌ به‌ مغز و سلول‌های‌ بدن‌ می‌گردد.
 عوامل‌ افزایش‌دهنده‌: غواصی‌، بدون رعایت موارد ایمنی و عدم استفاده صحیح از جدولهای غواصی.
عدم توقف در ایستگاه ایمنی (عمق پنج متری) ‌به مدت 3 دقیقه.
پرواز پس از غواصی.
نوشیدن مشروبات الکلی قبل از غوص، چاقی، کهولت، سرما.
پیشگیری‌: پیش‌ از انجام‌ غواصی‌، از مربیان خود راهنمایی‌ بگیرید و از جدولهای غواصی به درستی استفاده نمایید. اگر وضعیت‌ سلامت‌ عمومی‌ شما مناسب‌ نیست‌، غواصی‌ نکنید. اگر چاق‌ هستید یا سابقه‌ یکی‌ از بیماری‌های‌ زیر را دارید، خطر غواصی‌ برای‌ شما زیاد است‌:
ـ بیماری‌های‌ ریوی‌، مثل‌ آسم‌، جمع‌ شدن‌ خود به‌ خودی‌ هوا دور ریه‌، بیماری‌ قلبی‌، سینوزیت‌ مزمن‌، اعتیاد به الکل‌.
 درمان: خود درمانی‌ در مورد این‌ بیماری‌ غیر ممکن‌ است‌. اگر شما به‌ فردی‌ برخورد کردید که‌ علایم‌ بیماری‌ ناشی‌ از کاهش‌ ناگهانی‌ فشار را دارد، به‌ اورژانس‌ خبر داده سپس سریعا وی را در حالت ریکاوری به صورت درازکش به پهلوی چپ قرار دهید و تا رسیدن اورژانس به او اکسیژن بدهید.
بستری‌ کردن و درمان‌ بیمار در اتاق‌ مخصوص‌ جهت‌ کاهش‌ تنظیم‌ شده‌ فشار (هایپرباریک چمبر) برای‌ این‌ که‌ بتوان‌ حباب‌های‌ نیتروژن‌ را وادار به‌ حل‌ شدن‌ در خون‌ کرد تنها راه علاج این بیماریست.
درمان‌، زمانی‌ به‌ بهترین‌ نحو انجام‌ می‌پذیرد که‌ سریع انجام‌ شود؛ البته‌ بعضی‌ از بیماران‌ ممکن‌ است‌ حتی‌ 9-6 روز پس‌ از این‌ واقعه‌ نیز تحت درمان قرار گیرند.
ارجاع‌ بیمار به مراکز درمانی اهمیت‌ حیاتی‌ دارد. حتی‌ اگر علایم‌ بهبود یافته‌ باشند، زیرا در 25% بیماران‌، علایم‌ دوباره‌ باز می‌گردند.
 داروها: معمولاً دارو برای‌ این‌ بیماری‌ لازم‌ نیست‌. داروی‌ ضددرد نخورید، زیرا ممکن‌ است‌ وضعیت‌ تنفسی‌

amerifar.mihanblog

  Comments ()
درد گوش در غواصی by: رضا حاجیلری
مقدمه
درد گوش شایعترین مشکل غواصی با اسکوبا می‌باشد که بعضی از غواصان آن را با عنوان فشار گوش می‌شناسند. درد به علت اختلاف فشار بین گوش میانی و محیط بیرونی بوجود می‌آید. گوش میانی یک فضای پر از هوا است که از استخوان و پرده تیمپانیک یا پرده گوش تشکیل شده است و از طریق یک لوله‌ای به نام شیپور استاش به حلق متصل می‌شود. هوایی که از طریق شیپور استاش عبور می‌کند فشار گوش میانی را با فشار محیط خارجی به تعادل می‌رساند (یکسان می‌نماید). اگر شیپور استاش به خوبی کار نکند و در دو طرف پرده گوش اختلاف فشار ایجاد شود درد یا فشار گوش بوجود می‌آید.
علل درد گوش
درد گوش در زمان فرو رفتن به عمق، زمانی که غواص مستقیماً به قسمت عمیق تر در زیر آب وارد می‌شود، بوجود می‌آید. درد ناگهانی گوش، حداکثر مواقع، در نزدیکی سطح که بیشترین تغییرات نسبی فشار را داریم، اتفاق می‌افتد، در هر فوت پایین تر از سطح آب، فشار وارده بر غواص به طور مستقیم افزایش می‌باید. به ازای هر 33 فوت (10 متر) پایین تر از سطح آب، فشار به میزان یک اتمسفر افزایش می‌یابد (مبنای مقایسه فشار یک اتمسفر در سطح آب است که به شخص وارد می‌گرد).
به طور طبیعی شیپور استاش باز می‌شود و اجازه می‌دهد تا فشار ایجاد شده در پشت پرده گوش، که در اثر فشار آب دریا بوجود می‌آید، با فشار خارج از آن یکسان شود. در صورتی که شیپور اوستاش نتواند کار خود را به درستی انجام دهد، به دنبال افزایش فشار آب دریا در کانال گوش، پرده گوش به داخل کشیده شده و تورم و دردناک می‌شود.
اگر غواص به درد گوش توجه نکند و در قسمتهای عمیق تر به غواصی بپردازد، فشار بر روی گوش به طور مستمر افزایش یافته و منجر به متلاشی شدن پرده گوش می‌شود. همچنین به دنبال ورود آب سرد دریا به داخل گوش میانی، تهوع، استفراغ، سرگیجه (Dizziness) و منگی (Confusion) ظاهر می‌شود.
گفتنی است صعود های سریع یا سقوط در یک هواپیمای نمایش هوایی و یا در یک پرواز تجاری ممکن است در گوش مشکلات تعادل فشار ایجاد نماید که با آنچه درغواصی اتفاق می‌افتد از نظر اندازه به یک شدت نمی باشد.
به هر حال، گذشته از علت بروز عدم تعادل فشار ، به دلایل زیر شیپور اوستاش نمی تواند فشار را در دو طرف پرده گوش یکسان نماید:
1-استنشاق سیگار
2-آلرژی
3-عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی
4-پولیپهای بینی
5-سابقه صدمه به صورت
6-باز نگه داشتن بیش از حد گوش (Overaggressive Ear Dearing)
نشانه های درد گوش در غواصی
فشار بر روی پرده گوش مسئول ایجاد علائم فشار گوش می‌باشد. در فشار پایین غواص احساس پربودن گوش را دارد. به تدریج که فشار افزایش می‌یابد پرده گوش به داخل برآمده شده، تورم می‌یابد و دردناک می‌شود. استمرار فشار بالا می‌تواند پرده گوش را پاره کند. در اینصورت ممکن است احساس شود که حبابهای هوا از گوش خارج شده و به تدریج درد گوش کاهش بیابد.
آب سرد از طریق یک سوراخ در پرده گوش، به داخل گوش میانی وارد شده و منجر به ایجاد علائم تهوع و استفراغ در غواص می‌گردد. غواص ممکن است گیج شده یا احساس چرخیدن داشته باشد.در برگشت به سطح، غواص احساس خروج مایع از گوش را دارد و یا در صورت پاره شدن پرده گوش متوجه از دست دادن شنوایی می‌شود.خیلی به ندرت ممکن است فلج صورت به شکل یک طرفه همراه با فشار گوش دیده شود.
معاینات و آزمایشهای بالینی
پزشک احتمال ابتلا به فشار گوش را با در نظرگرفتن انجام غواصی و پرسش چند سوال مورد بررسی قرار می‌دهد.
این سوالات نه تنها به ما در تشخیص فشار گوش کمک خواهد کرد، بلکه ما را در شناسایی سایر صدمات بالقوه غواص یاری می‌دهد.
آیا غواص در شنیدن صدای واضح مشکلی دارد؟
آیا این علائم در خلال غوص یا صعود شروع می‌شود ؟
آیا این علائم در خلال غواصی یا پس از رسیدن به سطح ظاهر می‌شود؟
این علائم چه مدت ادامه دارد؟
آیا تاریخچه عفونتهای گوش یا سینوس وجود دارد؟
سپس پزشک گوش بیمار را با یک اتوسکوپ یا اسکوپی گوش معاینه می‌کند. در معاینه ممکن است پرده گوش طبیعی، پرده گوش متورم و قرمز، یا پرده گوش با یک سوراخ دیده شود. همچنین افت شنوایی یا فلج صورت می‌تواند وجود داشته باشد. البته عکسهای رادیوگرافی و آزمایشهای خون ضروری نیستند.
چه موقع به مراقبت پزشکی نیاز است؟
 در اکثر افرادی که به درد گوش یا فشار گوش مبتلا می‌شوند قبل از اینکه دچار پارگی پرده گوش شوند باید از غواصی اجتناب نمایند. در این افراد، در اغلب مواقع، علائم اندکی بعد از رسیدن غواص به سطح آب بر طرف می‌شوند.
اگر علائم ادامه داشته باشد یا درد گوش باعث مشاهده شود لازم است غواص تحت مراقبت پزشکی قرار گیرد.
گیجی (Disorientation)، استفراغ و از دست رفتن شنوایی (Hearing loss) علائم پارگی پرده گوش می‌باشد که به مراقبت پزشکی نیاز دارد.اگر پارگی پرده گوش وجود داشته باشد یا احتمال آن مطرح باشد غواص باید در یک مرکز اورژانس بیمارستان تحت بررسی قرار گیرد. انتقال بیمار با اتومبیل بلامانع است. اما پرواز برایش توصیه نمی‌شود. تا وقتی که مشکل پزشکی غواص بر طرف نشده است نباید به غواصی بپردازد.
درمان
مراقبت شخصی در منزل: درمان فشار گوش، از زمان غواصی شروع می‌شود. اگر احساس پری یا درد گوش تجربه شود غواصی در عمق بیشتر نباید ادامه یابد. همچنین اگر تکنیک های باز کردن گوش پاسخ ندهد غواصی باید پایان یابد.
در صورت لزوم در هنگام مراجعت غواص به سطح، می‌بایست روند برداشت فشار تکمیل گردد.
اگر هم پرده گوش پاره شده باشد غواص ممکن است گیج شده یا استفراغ نماید. در اینصورت می‌تواند به حمله اضطراری (پانیک) منتهی شود. حمله اضطرابی باعث می‌شود که غواص صعود خیلی سریع داشته باشد. در این هنگام همراهان وی باید به دقت مواظب غواص باشند و به او کمک کنند تا با اطمینان، روند برداشت فشار را به طور کامل انجام دهد. در سطح آب، هیچ شئی یا قطره گوشی نباید وارد گوش شود. تنها گوش را باید خشک نگهدارید.
درمان (دارویی) پزشکی: مهمترین قسمت درمان، با قطع غواصی و صعود به سطح صورت می‌گیرد. در هنگام صعود به سطح باید تمام مراحل برداشت فشار به خوبی انجام شود.
در شروع درمان از دکونترستانهای خوراکی و اسپری بینی برای کمک به باز نگهداشتن شیپور اوستاش استفاده می‌شود. در صورتی که آلرژی نیز دیده شود، آنتی‌هیستامین های خوراکی باید تجویز شود.
درمان درد کمک کننده است و در صورتی که پرده گوش پاره نباشد از قطره های گوش برای بر طرف کردن درد می‌توانیم استفاده نمود.اما نکته قابل توجه آن است که بایستی آنتی بیوتیک خوراکی، برای جلوگیری از عفونت، در پرده گوش پاره شده تجویز شود.همچنین آزمایشات مربوط به شنوایی یا اودیوگرام، در مواردی که پرده گوش پاره است یا شنوایی از بین رفته، باید انجام گیرد.اگر غواص فلج صورتی دارد استیروئید خوراکی ممکن است مفید واقع شوند.
پیگیری (Follow up)
نخستین نکته آن است که از مصرف قطره های گوشی اجتناب شود. هیچ چیز وارد گوش نشود. شخص به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نموده تا برای ترمیم پرده گوش مراقبت صحیح صورت گیرد.
تا بر طرف شدن همه علائم (حداقل بیش از دو هفته) و ترمیم پرده گوش لازم است از غواص اجتناب گردد.
پیشگیری (Prevention)
درمان ارجح برای درد گوش در افرادی که با اسکوبا به غواصی می‌پردازند پیشگیری است. غواصانی که قادر نیستند گوشهایشان را به خوبی باز نگهدارند یا درد را تجربه می‌کنند باید از فرو رفتن در آب منع شده ، غواصی را متوقف نمایند.غواصان با چندین روش می‌توانند گوشهایشان را باز نگهدارند. اولین روش، پرکردن سوراخهای خارجی بینی، بستن دهان و دمیدن با شدت می‌باشد. با این روش فشار در دهان و گلو افزایش یافته و باعث باز شدن شیپورهای اوستاش می‌شود.غواصان در هنگام پایین رفتن لازم است فشارگوشهایشان را مکرراً یکسان سازی نمایند.
نوجه کنید که اگر عفونت سینوس یا علائم تنفسی فوقانی وجود داشته باشد غواصان نباید بر انجام غواصی اصرار داشته باشند.
نتیجه
درد گوش در غواصی با اسکوبا در اکثر مواقع بدون بر جای گذاشتن عوارض طولانی مدت ظرف مدت یک هفته به خودی خود برطرف می‌شود. پارگی پرده گوش معمولاً در طولانی مدت به خودی خود ترمیم می‌شود اما در بعضی اوقات به ترمیم جراحی نیاز می‌باشد. فلج صورت، اگر وجود داشته باشد در اغلب موافع گذرا است. ممکن است افت شنوایی خفیف برای مدتهای طولانی ادامه بیابد.
توصیه غواص:
هنگام غوص در آب عمل اکولایز(برداشتن فشار) را به طور مرتب انجام دهید تا گوشتان درد نگیرد!
منبع:‌سایتamerifar.mihanblog.com
  Comments ()
  by: رضا حاجیلری

اصول تغذیه ی غواصان

تاریخچه غواصی به قرن‌ها قبل از میلاد برمی گردد. در دوران خشایارشاه، ایرانیان از غواصان برای بیرون کشیدن صندوقچه‌های طلا و جواهرات کشتی‌های غرق شده استفاده می‌گردند. حفاری‌های باستانشناسی نشان می‌دهد که قرن‌ها قبل از میلاد ساحل‌نشینان دریای پارس از این فن برای تحصیل مروارید استفاده می‌نموده‌اند.
 
هنگامی که انسان به زیر آب فرو می‌رود، فشار در اطراف او به مقدار فوق‌العاده زیادی افزایش می‌یابد. در این حالت برای جلوگیری از روی هم خوابیدن ریه ها، هوا نیز بایستی تحت فشار زیاد رسانده شود و این امر خون داخل ریه‌ها را در معرض فشارهای فوق‌العاده زیاد گازهای حبابچه‌ای قرار می‌دهد. گازهایی که غواص در هنگام استنشاق هوا به طور عادی در معرض آنها قرار دارد، عبارتند از: نیتروژن، اکسیژن و دی اکسیدکربن. هر یک از این گازها می‌توانند گاهی موجب اثرات فیزیولوژیک جدی در فشارهای زیاد شوند.
هنگامی که فشار اکسیژن از 100 میلیمتر جیوه بالاتر می‌رود، اکسیژن محلول در آب خون افزایش می‌یابد. در محدوده طبیعی فشار اکسیژن حبابچه‌ای، تقریبا هیچ مقداری از اکسیژن کل خون مربوط به اکسیژن محلول نیست، اما بتدریج که فشار به طور فزاینده‌ای وارد محدوده هزاران میلیمتر جیوه می‌شود، بخش اعظم اکسیژن کل خون به جای ترکیب با هموگلوبین به حالت محلول در می‌آید. فشار اکسیژن بافتی که هنگام استنشاق اکسیژن با فشار اکسیژن حبابچه‌ای بسیار بالا بوجود می‌آید، می‌تواند برای بسیاری از بافتهای بدن زیان‌آور باشد. این موضوع به ویژه در مورد مغز صدق می‌کند.
 
هنگامی که اکسیژن آزاد در خون افزایش یابد، احتمال تولید رادیکال‌های آزاد بسیار زیاد است. این رادیکال‌ها باعث می‌شود تا بافت‌های بدن در معرض اکسیداسیون قرار گیرند و افزایش روند اکسیداسیون سبب بروز بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، بیماری‌های التهابی و بسیاری بیماری‌های دیگر می‌گردد. در شرایط عادی آنتی‌اکسیدان‌ها به مقدار کافی در بدن وجود دارند و با خنثی نمودن رادیکال‌های آزاد از بروز بیماری‌های فوق پیشگیری می‌کنند؛ اما در برخی شرایط خاص، نظیر غواصی، مقدار آنتی اکسیدان کافی نیست و باید به میزان بیشتری از طریق غذا و یا مکمل‌های غذایی وارد بدن شود. ویتامین‌های C و E از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های شناخته شده هستند و مرکبات و سبزیجات تازه بهترین منبع ویتامین C و برخی روغن‌ها و دانه‌های روغنی منبع ویتامین E می‌باشند. غواصان به منظور کاهش عوارض ناشی از استرس اکسیداتیو باید از منابع ویتامین‌های C و E بیشتر مصرف نمایند. غواصان حرفه ای و یا کسانی که به طور مداوم غواصی می‌کنند بهتر است روزانه از مکمل‌های ویتامین C و E  استفاده کنند.
 
میزان مصرف انرژی در آب (به دلیل مقاومت آب) بیش از خشکی است. همچنین استفاده از وسایل غواصی مصرف انرژی را 30-10 درصد افزایش می‌دهد. علاوه بر آن، غواصی در آب‌های سرد نیاز به انرژی را از این مقدار نیز بیشتر می‌کند. سوخت اصلی بدن از کربوهیدرات‌ها تامین می‌گردد. نیاز ورزشکاران به کربوهیدرات بیشتر از افراد عادی است و غواصان نیز مانند دیگر ورزشکاران نیاز به دریافت کربوهیدرات بالا دارند. بررسی‌ها نشان داده‌اند که رژیم‌های غذایی پر کربوهیدرات در قیاس با رژیم‌های غذایی معمولی کارایی غواصان را در آب با دمای 25 درجه به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهند. حداقل 50% انرژی دریافتی باید از منبع کربوهیدرات باشد. همچنین، چربی نباید بیشتر از 30% انرژی دریافتی را به خود اختصاص دهد، زیرا دریافت بالای چربی علاوه بر اثرات منفی بر سلامتی، هضم و جذب غذا را به تاخیر انداخته و خصوصاً چنانچه قبل از غواصی مصرف شود، مشکلات گوارشی ایجاد می‌کند. بهتر است رژیم غذایی در 5-3 وعده غذایی تنظیم گردد. این امر موجب جذب بیشتر ریز‌مغذی‌ها شده و احتمال بروز مشکلات گوارشی را نیز کمتر می‌‌کند. مصرف وعده غذایی حجیم کمتر از چهار ساعت قبل از غواصی سبب سو‌هاضمه و اختلالات گوارشی می‌شود. وعده غذایی قبل از غواصی باید مختصر بوده و حاوی حداقل چربی و حداکثر کربوهیدرات باشد. رژیم غذایی پس از غواصی نیز مانند قبل از غواصی است و چنانچه غواصی در چند روز پیاپی انجام می‌گیرد، باید از دریافت کافی کربوهیدرات اطمینان حاصل شود و بهتر است مقداری از آن از طریق نوشیدنی‌های استاندارد که حاوی 7% کربوهیدرات است، تامین گردد.
 
در هنگام غواصی میزان دفع آب بدن افزایش می‌یابد، به طوری که اگر غواصی 6-3 ساعت به طول انجامد، 4-1 لیتر از آب بدن از طریق ادرار دفع می‌شود که در نتیجه 4-1 کیلو از وزن بدن نیز کاهش می‌یابد. دریافت آب از 24 ساعت قبل از غواصی باید به میزان کافی باشد تا حتی‌الامکان از دهیدراتاسیون جلوگیری شود. میزان آب مورد نیاز بر حسب شرایط آب و هوایی متفاوت است. در هوای گرم کاهش آب بدن از طریق عرق می‌تواند 12-8 لیتر در روز باشد و در هوای سرد نیز مقداری زیادی از آب بدن از طریق ادرار دفع می‌گردد. غواصان قبل از شروع غواصی، بسته به دمای هوا و وزن بدن باید بین 500-250 میلی لیتر مایعات مصرف کنند. چنانچه مدت غواصی کمتر از سه ساعت باشد نیازی به جبران آب نیست، اما اگر بیش از سه ساعت باشد، بهتر است غواصان به کمک بطری‌هایی که دارای لوله می‌باشند، از نوشیدنی‌های حاوی کربوهیدرات استفاده نمایند. به این ترتیب، با تامین آب مورد نیاز بدن و نیز تامین قند خون کارایی غواص کاهش نخواهد یافت. همچنین دو تا سه ساعت پس از پایان غواصی آب بدن باید تامین گردد. از میزان کاهش وزن غواص می‌توان به مقدار آب مورد نیاز پی برد. 
 
به طور کلی و با توجه به اصولی که ذکر شد، غواصی جزء ورزش‌هایی محسوب می‌گردد که فیزیولوژی بدن را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داده و چنانچه غواصان به اصول ایمنی توجه نکنند، ممکن است دچار عوارض جدی شوند. پیروی از یک رژیم غذایی مناسب، نظیر آنچه به آن اشاره گردید، می‌تواند تا حد زیادی از برخی عوارض نامطلوب این ورزش مفرح بکاهد.

 

منبع:http://www.118ba118.com

  Comments ()
Recent Posts به یاد شهدا نیایش درد گوش در غواصان غواصی و مفاصل بیماریهای غواصی ناشی از تغییرات فشار+تصویر تفکر و عبادت جریان های شکافنده دعوت به ارائه مقاله جهت سومین نشست علمی کاربردی جمعیت هلال احمر شهرستان علی آباد دعوت به ارائه مقاله جهت نشست های علمی کاربردی: بیماریهای مناطق سیل زده(تب تیفوئید)
My Tags غواصی (٩) بیماریهای غواصی (٥) فیزیولوژی غواصی (٥) غواصی هلال احمر گلستان (٤) بیماری (٤) سیلاب (۳) گلستان (۳) سیل (۳) برداشت فشار (۳) غریق در آب (۳) غواصی استان گلستان (۳) تبعات سیل پاکستان (۳) عملیات غواصی در گل رامیان (٢) امداد و نجات در سیلاب (٢) سیلاب پاکستان (٢) غرق شدگی (٢) استفاده از استخر (٢) غرق شدگی در دریا (٢) مرگ در دریا (٢) غرق (٢) gps (۱) پاکستان (۱) خـــــون (۱) فشار (۱) فوت (۱) شکافنده (۱) فشار خون (۱) جریان شکافنده (۱) gis (۱) حوادث و سوانح (۱) بییماری سل (۱) نجات غریق (۱) هیپوترمی (۱) بیماریهای سیلاب (۱) خواجه نفس (۱) سیل ترکمن (۱) ماهیان خطرناک (۱) ماهیان سمی (۱) جانوران خطرناک دریا (۱) خطرناک دریا (۱) پوستر آموزشی (۱) پوستر سیلاب (۱) تصاویر سیلاب (۱) غریق در روستای میاندره (۱) غرش شدن در ساحل نودکنده (۱) غریق در آبشار شیرآباد (۱) بیمارهای شنا (۱) مقدمه ای بر gps (۱) تصاویر ماهواره ای ناسا از سیل پاکستان (۱) نجات در رودخانه (۱) نجات در آبهای خروشان (۱) تجهیزات نجات در رودخانه (۱) تجهیزات نجات در سیلاب (۱) سیل پاکستان (۱) تیم جستجو و نجات در سیلاب (۱) امداد در سیلاب (۱) نجات در سیلاب (۱) ترکیب گازها در غواصی (۱) تنفس در غواصی (۱) گازهای تنفسی در غواصی (۱) نیازهای غواصی (۱) الزامات غواصی (۱) جدول برداشت فشار (۱) برداشت فشار غواص (۱) رانکارد شناور (۱) برانکارد آبی (۱) درد گوش در غواصان (۱) درد گوش در غواصی (۱) بیماری‌ فشار و غواصی (۱) مناطق آبی استان گلستان (۱)
My Friends http://ukdivers.com/ http://www.118ba118.com/ http://www.daneshema.com/index.html http://www.seaandsea.com/ اطلاعات مختلف دریایی و عالی آموزش غواصي بسيار زيبا و جالب باشگاه كوهنوردي شهيد وركش بانك اطلاعات پزشكي پاراست بانك مقالات امداد و نجات پایگاه اطلاع رسانی پزشکان ایران پرورش و نگهداري زنبور عسل تجهيزات غواصي تجهيزات غواصي كرسي تيم غواصي و نجات در سيلاب استان همدان جامعه اطلاعات ايرانيان دريافت فايل تجهيزات ست نجات وبر سازمان پدافند غيرعامل ايران سازمان مديريت بحران تهران سايت پروفسور سلطان زاده سایت طب دریایی شركت پتزل شركت تخصصي غواصي شركت لوكاس غواصي پدي غواصي در ايران فدراسيون جهاني صليب سرخ و هلال احمر فدراسيون نجات غريق ايران فدراسيون نجات غريق جهاني كامل ترين سايت وضعيت جوي ايران برا ي يك هفته مركز آموزش هاي آبي ايران موسسه زلزله نگاری ایران پایگاه اطلاع رسانی امداد دریایی